Annonsera hos oss

Annonsera hos oss på Hamnen.seDet är inte så länge sedan som god, eller i alla fall hyfsad, båtjournalistik endast kunde konsumeras i pappersform. Men nu kopplar det webbaserade båtmagasinet Hamnen.se ett allt starkare grepp.

Exemplen på lyckade samarbeten mellan Hamnen.se och olika aktörer i båtbranschen börjar bli många:
– Efter ett minst sagt uppskattat filmreportage om vår nya bergskil fick vi ett fanatiskt genomslag. Trots att vi är en liten aktör så hittade folk till oss och köpte våra produkter i en omfattning vi inte vågat hoppas på, säger Per Svensson, vd på Klippfast AB.

En annan som är nöjd med sitt samarbete med Hamnen.se båtmässan Allt för sjön. Ett samarbete som gick ut på att Hamnen.se producerade nyhetsartiklar och videotester av nya båtar för att skapa större intresse inför och under mässan.
– Tidigare år har vi dragit igång traditionell marknadsföring med annonser i tidningar, tv och på skyltar i och runt städer ungefär två veckor innan mässans start. Tack vare det här samarbetet har vi kunnat berätta om nyheterna på mässan mycket tidigare, under mycket längre tid och på ett mer informativt, engagerande och underhållande sätt, säger Hanse Thorslund, projektchef på Stockholmsmässan.

Hamnen.se – Sveriges största båtmagasin på webben – har som mål att underhålla Sveriges båtfolk men samtidigt kritiskt testa båtar och prylar och guida dem genom båtdjungeln.
– Det är ett faktum att folk konsumerar pappers tidningar i allt mindre utsträckning. Det gäller alla intresseområden och åldersgrupper. Det som skiljer Hamnen.se från andra medier är att vi inte bara når de redan frälsta och inbitna båtmänniskorna utan också en ny och yngre målgrupp på ett sätt som de traditionella pappersmagasinen inte gör, säger Gustav Morin, chefredaktör på Hamnen.se.

Det kunde Hamnen.ses redaktion verkligen konstatera under båtmässan Allt för sjön när vi mötte läsare och tittare i en stor videoinriktad monter på entrétorget.
– Vi får fantastiskt mycket respons av tittare och läsare som gillar det vi gör och att vi presenterar seriös och kunnig båtjournalistik på ett lättsamt sätt. Ofta får vi höra att våra läsare och tittare väntar med eventuella köp tills vi har testat den aktuella båten eller vad det nu gäller, säger Gustav Morin.

Fantastiskt genomslag
– Vi fick ett otroligt genomslag på Allt för sjön som vi kan koppla till Hamnen.ses aktiviteter. Besökarna har aldrig haft så stor kunskap om våra nyheter som i år. De visste vad de ville ha redan innan de pratat med en säljare, berättar Anders Kurtén, marknadschef på Buster. Buster genomslag är kopplat till att Hamnen.se testade och filmade Busters senaste nyheter i ett smällkallt Åbo innan mässan. Det blev både traditionella båttester men också en mer udda test där isbrytning med Busters nya värstingmodell Magnum M5 ingick. En video som för övrigt lockade till 22 000 klick.
– Det är perfekt för oss när en kanal som Hamnen.se publicerar snyggt producerade videoreportage. Om reportrarna inte haft allt för många kritiska åsikter om båten marknadsför vi gärna videorna på vår egen Facebook-kanal. Det ger större trovärdighet och genomslag än artiklar och annonser i traditionell press, säger Anders Kurtén, Hamnen.se skrev om i princip alla nya båtar som ställdes ut på mässan och producerade videotester av de hetaste nyheterna.

Bland annat blev vi först i världen att köra och publicera videotest av nya Nimbus 405 Coupé.
– Det är alldeles uppenbart att vi har nått ut bättre med nya Nimbus 305 än vid tidigare lanseringar. Mässbesökarna kände också till vårt nya koncept Smart speed redan innan besöket i montern, säger Jonas Göthberg som är marknadschef Nimbus Boats Sweden AB. Han fortsätter: – En viktig del i framgången är Nimbus Boats nya fokusering på PR där Hamnen.se har varit en avgörande hjälp. Deras videoreportage och artikel har definitivt haft en stor inverkan i genomslaget.
Jonas Göthberg får medhåll av Linus Liljeqvist på Sea4You som säljer XO Boats:
– Det var helt uppenbart att många lockades till vår monter genom Hamnen.ses videotest av XO 250.

Från den 18 december publicerade Hamnen.se över 50 artiklar kopplade till båtmässan Allt för sjön. Från slutet av december till att mässan var över den 8 mars drog artiklarna 1 400 000 visningar på Facebook och tillsammans med Hamnen.ses nyhetsbrev och Googlegenererade trafik lockade de till 381 000 klick.

Webbaserade medier ger, till skillnad från papperstidningar, en mätbar räckvidd och som kan redovisas till annonsören.

Se våra priser och format här.

Hamnen Play/ Tipsar

 

hamnenplay dump

Mest läst

mestlast dump

 

Bloggar/senaste

Bloggar senaste

 

Senaste nytt

Senaste nytt